Hot Wheels

In de loop van december werd er hier een pakketje afgegeven. Een cadeau voor de jongens. Van Hot Wheels.
Een van de voordelen van het bloggen. Mijn jongens hebben er soms meer aan dan ik.🙂

Enfin. Hotwheels, wall tracks dus. Ik kreeg de hotwheels walltracks megaset.
De doos was reusachtig en een eerste blik op de inhoud en de gebruiksaanwijzing was een tikje heftig. Ik kon de baan vrij makkelijk in elkaar prutsen, maar ik haakte toch af bij het hele muurbevestigingsding. Ook omdat de jongens – die overigens officieel nog wat te jong zijn voor dit speelgoed – rond me heen sprongen als te kangoeroe’s op hete kolen. Ze konden niet wachten om dit fenomeen te ontdekken.

Het duurde dus een paar dagen voor het ding tegen de muur hing en het volledig operationeel was. Uiteindelijk bleek het een fluitje van een cent, kwamen er geen muurbeschadigende elementen aan te pas en bleek het bovendien een echte hit. Er zijn maar een paar dingen die door de jongens iedere dag gebezigd worden qua speelgoed: Voor Boris gaat er geen dag voorbij zonder zijn doos met plastieken diertjes. Er gaat geen dag voorbij zonder dat er geknipt wordt in papier. En er gaat geen dag voorbij zonder dat de racebaan heeft opgestaan.
Dat verbaast me. Ik had duidelijk vooroordelen. Ik dacht dat het snel stuk zou gaan en dat het snel zou gaan vervelen. Ik dacht dat het hun ogen zou uitsteken en de verwachtingen niet zou invullen. Maar dat blijkt dus niet waar.
IMG_8529
Even kort schetsen waar het over gaat: een automatische racebaan op batterijen waarbij de auto’s door een draaisysteem naar boven worden gebracht en zo de baan op gaan. Ze kunnen bij de twee mogelijke routes uit het parcours vliegen door een vreemd happend ding (het hongerig monster), of door een zaag tegengehouden worden op een onderbroken stuk baan. Het geheel wordt met sterke stickers aan de muur bevestigd. Er is een poster bij die de juiste bevestigingspunten aanduidt.

Een aantal vaststellingen over dit stukje speelgoed:
– Het is veel steviger dan gedacht. Mijn jongens hebben nochtans talent om de dingen rap kapot te krijgen. Regelmatig moeten er stukken terug in elkaar gezet omdat er weer eentje tegenaan gevallen is. Dit gaat vlotjes en er was – tot hiertoe – nog geen schade.
– Voor de muurbevestiging moest ik de handleiding goed lezen, maar eenmaal ik het doorhad, was het makkelijk. Voor de kinderen is het evenwel totaal onbegonnen werk. Je moet echt een volwassene zijn om het ding ineen te krijgen. Dat staat ook op de doos…
– Batterijen zijn niet inbegrepen. Dat is jammer, want daardoor moesten ze nog even wachten om deze Hot Wheels-belevening te beleven.
– De zaag die een obstakel moest zijn, vloog er hier al direct uit. De auto’s moeten op dezelfde plek ook een onderbroken stuk baan overbruggen en dat lukt sowieso al moeilijk. De zaag is er teveel aan. Zonder zaag is het leuker.
– Het draaimechanisme dat de auto’s terug naar boven brengt is een simpel concept, maar werkt wel goed. Soms belandt er eens een auto op z’n kop in, maar dat is eigenlijk wel leuk.
– Als de machine opstaat maakt ze wel wat lawaai. Gelukkig niet ondraaglijk. En als er een auto vastzit, die het mechanisme blokkeert, dan hoor je dat wel direct.
– Een van de bochten hangt soms wat te ver door. Daardoor blijven af en toe wat auto’s in den draai hangen. Maar gebeurt maar soms en de kinderen zien er alleen nog maar een toegevoegd spanningselement in.
– Er zit in het pakket maar één autootje. Dat hadden er meer mogen zijn. Als je geen geschikte auto’s hebt dan ben je al verplicht om er te gaan bijkopen. Hier waren ook niet alle auto’s uit onze autodoos geschikt. Sommigen zijn te zwaar, anderen te breed. We bleken gelukkig wel een vijftal topracers te bezitten. Da’s meer dan genoeg. En bovendien zijn dat Hot Wheels colorshifters die Sinterklaas had gebracht. Die zijn echt supercool…
– De kinderen vinden het geweldig speelgoed. Ze kunnen er helemaal in opgaan. Hier en daar een gevechtje voor een auto hoort erbij.

Volgens mij betaal je er in de winkel toch wel een stevige prijs voor. Ik zou het niet snel zelf gekocht hebben, omdat ik niet zeker zou zijn of ze het ook echt leuk zouden vinden. Maar het blijkt hier zeker wel te werken. Mijn knapen vinden het alleszins megagraaf en supercool.
Maar de dag dat hun interesse taant, weet ik niet hoe lang het moet blijven hangen. Het neemt immers een stevig stukje muur in. Er zijn wel twee setjes muurplakkers. Je zou het ding dus kunnen opbergen en volgend jaar nog eens opnieuw installeren. Omdat Boris en Tadeusz wat enthousiast zijn heb ik wel al een paar nieuwe plakkertjes moeten gebruiken en zal een volgende keer toch met een eigen plakkersysteem moeten…

Ik had het graag gefilmd, de jongens aan de racebaan. Maar dat bleek niet te doen. ’t zijn friemeljongens…
fotohw

5 gedachtes over “Hot Wheels

  1. Ik heb ontzettend genoten van je verhaal hier… en heb het als het ware kunnen na-dromen alsof ik terug een kleine knaap was. Met zo’n racebaantje heb ik me jaar en dag de knieën van m’n lijf kunnen slijten. Your boys have all the luck =D

  2. Pingback: Speel eens goed | bentenge

  3. Beetje te jong? Je hebt er jaren plezier van. Mijn jongens zijn inmiddels zijn 8 en 11 en hebben een eigen variatie bedacht: plaats pianokruk òp kinderstoel òp tafel en schroef daar de baan aan. Succes verzekerd en geen plakkers meer nodig! Nadeel vond ik dat op elke verjaardag aan vriendjes om uitbreidingen werd gevraagd, zodat de omvang van de racebaan, ook in opgeruimde vorm, wat uit de hand dreigt te lopen.

Geef een reactie

