Privacy

Een lastige bijkomstigheid van publiekelijk bloggen is dat ik sommige foto’s niet online kan zetten.
Tussen de duizenden beelden die ik jaarlijks schiet zijn het de foto’s van mijn vrienden, de kinderen van mijn vrienden, kennissen, familie die meestal het interessantst zijn.
Maar dat mag niet. dat doe je niet, het hoort niet; hun gezichten zomaar te grabbel gooien op het internet.
In een tijd waar privacy een kostbaar goed geworden is en waar er geen krantenpagina zonder het woord meer bestaat, moet je twee keer nadenken. Da’s ook goed, vind ik. Het internet is immers te groot en te eeuwig, en het misbruik tiert welig.

Ik heb in het verleden een paar keer fratsen voorgehad van mensen die knorrig waren omdat ik, zonder er echt bij stil te staan, hun beeltenis op mijn blog of facebook had gezet. Of op personeelsfeestjes mensen die nadien kwaad waren omdat ze er lelijk opstonden en omdat de foto’s wel op het werk verspreid waren.
Er zijn mensen die – onder geen enkel beding! – willen dat er iets minimaal herkenbaar op facebook staat. Ze vinden het al lastig dat er een fototoestel is waar zij op staan en waar ze geen controle over hebben. Anderen interesseren zich dan weer niet in kleine publicaties, zolang het zonder naam is. Soms krijg ik vragen om dingen te verwijderen. Ik heb daar respect voor. Veel zelfs. Ik verwijder die foto’s dan vanzelfsprekend. En ik post zo weinig mogelijk herkenbare beelden.

Maar ik vind dat wel heel ambetant. Heel.
Want zo kan ik veel dingen niet tonen. Mensen die ik mooi vind. Beelden waar ik trots op ben. Rimpels die me ontroeren. Zonde dat zo’n beelden dan op een harde schijf verstoffen…
En zo lijkt het of ik maak alleen maar beelden van mijn kinderen. Alsof ik volledig geobsedeerd ben door hen en van niemand anders foto’s wil maken.
Een nieuw gezicht, een andere glimlach, de diepte van iemand anders ziel, die peil ik nochtans graag.

Soms vraag ik mensen of ik foto’s mag posten. Maar meestal vind ik het de moeite niet. Ik laat het dan maar zo. Of ik moet eerst de beelden mailen, en dan geven ze wel toelating voor die, maar niet voor die en die foto. Ondertussen zijn er weer een paar dagen overheen. Het moment is voorbij.

Daarom ga ik weer op zoek naar foto’s van andere dingen. Dieren. Deurbellen. Vage mensen. Botsauto’s. Gelukkig reclameert mijn stoel niet dat ie herkenbaar in beeld kwam. Landschapjes. Ik ben ondertussen bedreven in het kiezen van dat soort beelden bij het bloggen. En ik kan ondertussen ook vrij goed bijna alles schrijven zonder mezelf daarmee in de problemen te brengen.
Maar ik blijf het moeilijk vinden om levenloze dingen te fotograferen. Ik krijg daar moeilijk spanning in. Geef mij maar gezichten.

En dan vervloek ik soms de ‘privacy’…

De zoektocht naar oplossingen is op zich natuurlijk ook wel boeiend… Ik ben in de klas van Tadeusz het Kerstfeestje gaan fotograferen. Eigenlijk is geen enkele foto echt voor publicatie te gebruiken. Tenzij misschien deze… Hopelijk krijg ik hier al geen reclamaties op!

IMG_8624

Dieren. Die malen ook niet zo om hun privacy.IMG_9951-border

Landschapjes. Vaak saai. Ik kan dat niet goed. En hopelijk herkent niemand zich in een schaduw.
IMG_9431

Of iemand die hier toch nog een nummerplaat gelezen krijgt:
d3cd9a2856d411e2ad6922000a1fa410_7

Dan maar botsauto’s.
a9c33f4e67c311e2892d22000a1fb72b_7

En uitzichtjes.
df33278247bd11e291a022000a9f13ef_7

Of de plastieken vrienden van de jongens.
c70473e43ee611e28c8422000a1f931c_7

Het schiet allemaal niet echt op.
Dus komen we al snel terug bij de kindjes. Die snappen het concept privacy nog niet. Maar in feite is dat niet fair van mij. ’t Is niet omdat ze het concept niet snappen dat ik hun gezichtjes maar moet gebruiken om mijn eigen hobby mee te voeden. IMG_9491
Maar langs de andere kant denk ik ook dat het goed is dat ze met dat soort zaken leren omgaan en de fijne grens tussen ‘blootgeven’ en ‘uitgekleed’ leren kennen. Ik heb in ieder geval nog nooit negatieve ervaringen gehad door het bloggen/blootgeven. Maar ik denk wel altijd heel goed na over wat ik blog. Maar goed. Ondertussen doe ik dus maar voort met kinders en vage beelden…

Zij die dus ooit per ongeluk voor mijn lens lopen en er geen probleem mee hebben, mogen altijd spontaan hun toelating geven!

18 gedachtes over “Privacy

  1. tja… ik werd ooit al eens ‘verweten’ dat ik mijn kop nooit maar wél mijn kindjes op tinternet zet. zonder dat zij daar eigenlijk hun toestemming voor geven… op zich had die persoon wel een punt. laten we het houden op dat ik ze post om te laten zien aan de wereld hoe trots ik op ze ben…

  2. Tgoh, wij trekken er ons niet teveel van aan in ons persoonlijk leven. Vrienden en familie die hier over de vloer passeren hebben daar nog nooit moeilijk over gedaan.
    Foto’s waar ze slechter van zouden kunnen worden verschijnen uiteraard niet op het web.

    Voor ’t school trek ik ook soms foto’s en dat is inderdaad een pak moeilijker. Leuke beelden brengen zonder herkenbare gezichten, dat is soms echt een uitdaging. (Ik heb gelukkig wel een lijst van kinderen die niet herkenbaar in beeld mogen komen. Dat geeft iets meer speling.)

  3. Als ik ooit voor jouw lens beland: ge moogt mij op het internet gooien, ik heb daar geen énkel probleem mee! Ik zal er zelf wel voor zorgen dat ik mezelf nooit in een pijnlijke situatie bevind waarin geen foto’s van mij getrokken mogen worden, nah. En ik ga er ook wel een beetje vanuit dat mensen een bepaald gevoel voor esthetiek hebben, en dat ze vreselijk lelijke foto’s gewoon niet posten. Maar dan nog. Als ik een lelijk gezicht trek, dan is daar niets aan te doen, pech.

  4. Ik heb er geen enkel probleem mee om ergens op het internet te verschijnen, meer zelfs, ik zou het een eer vinden door jou gefotografeerd te worden, want ik zag nog geen enkele foto die ik niet mooi vond! En ik lees al een héle tijd mee (maar dit is denk ik pas mijn eerste reactie. Stout van me! :))

  5. dat is nu een heel herkenbare verzuchting van u ! Ik heb dat ook allemaal voor ! gevolg : ik trek al een pak minder foto’s met mensen op want ik kan er toch niks mee doen …

  6. de kans is klein at ik ooit voor je lens kom te staan (we hebben één gezamenlijke kennis), maar moest het ooit gebeuren zou ik het echt niet erg vinden. Ik vind jouw foto’s echt knap.

  7. ik ben niet zo strikt als jou in het filteren van foto’s, al vraag ik wel expliciet toestemming voor foto’s van anderman’s kinderen en hou ik rekening met kennissen waarvan ik weet dat ze gevoelig zijn aan zo’n dingen.

    Indien ik jou ooit ontmoet, mag je wel foto’s van mij online gooien.

  8. Ik heb toch al eens gevraagd om mijn smoelwerk van een blog te halen. Dus ik begrijp die kant ervan wel.

    Bij ons op school liet de kleuterjuf foto’s zien van activiteiten in de klas, waarop een ouder : mijn kind staat op die foto. Ik wil de foto en jij mag hem niet meer gebruiken.
    Helaas voor mammie heeft de school zich tegen dit soort arrogantie (die foto ging nergens anders naartoe dan de oudercontact en het privéarchief van de juf) gewapend met een alinea in het schoolreglement dat door iedereen gelezen en goedgekeurd moet worden.

    • Dat gaat hier op school ook met toestemmingen. In drie categorieën zelfs. Per kind een formulier, aan te vinken, te ondertekenen en terug te geven.
      Als ge dan foto’s moet trekken voor bekendmaking bijvoorbeeld, dan zijt ge alvast een tijdje zoet om kinderen te filteren!😉

  9. Is inderdaad moeilijk hé. Als ik foto’s neem op bv verjaardagsfeestjes van een van mijn kinderen, dan zet ik ze niet op facebook, maar ik zet ze op een ‘fotosite’ (bv flickr, picasa,…) en stuur dan een link naar de ouders. Zij krijgen dan enkel toegang tot die foto’s. Daar heb ik ook nog nooit problemen mee gehad. Jij zit natuurlijk met een blog en dat maakt het allemaal wat moeilijker hé. Als ik foto’s op fb zet of nodig heb als presentatie of zo, dan vraag ik wel de toestemming aan de desbetreffende personen. Moest ik jou zijn zou ik het toch iets meer vragen, want jij maakt mooie portretten….

Geef een reactie

