Harige gedachtes

Niks zo vervelend als bloggers die bloggen dat ze te weinig tijd hebben om te bloggen.

Ik onderdruk daarom bij deze de neiging om te bloggen over mijn blogtijdfrustraties. U merkt er bijgevolg niks van. Helemaal niks.
U denkt: ‘Goh, blogt die nu weeral?’
En ‘Zeg, die is ook altijd zo goedgemutst, georganiseerd en opgeruimd.’
Kleine variaties in dat soort gedachten zijn toegelaten.

Ik wijs u ondertussen op een kleine pietluttigheid – bijvoorbeeld het haar van mijn kinders – wat de aandacht moet afleiden van lage blogfrequentie, kwalitatieve slabaksels en onsamenhangend gebazel. Het is natuurlijk wel belangrijk dat uw aandacht ook effectief succesvol wordt afgeleid naar de tenen, een grapje of het haar van mijn kinders.

Ik vind dat schoon. Dat haar. Niet dat mijn jongens zo’n uitzonderlijk mooi haar hebben, of zo. Nee, nee. Zo helder van geest ben ik nog wel. Het is heel doordeweeks haar. Gewoon, ietwat saai jongenshaar.
Maar voor mij is het mooi. Omdat het van mijn kinders is. Ik ben de moeder.
Een krulletje hier, een piekje te lang daar, lichte schakeringen. De manier waarop de haartjes over elkaar rollen. Hoe het omhoog wipt bij het lopen. Hoe het plakt tegen hun hoofd als ze zweten. Hoe het zich als zeewier gedraagt onder water in bad. Geen haar ter wereld is interessanter dan dat van hen.

2bf1523ab74211e2a0fd22000aa8039a_7

IMG_1209

IMG_1218

IMG_1283

En? Keek u naar het haar? Zag u het ook? De springerige sprietjes, de strepen van de zon? Dan is de afleiding is gelukt. U dacht even niet aan de weinige postjes hier, uw commentaar op mijn schrijfsels, de onderwijshervorming of de onbetaalde rekening. Door het haar van mijn kinders.
Zo gaat dat ook bij mij…
Ik vloek op traag internet, kinderen die weglopen als ze hun schoenen moeten aandoen. Mijn agenda staat te vol. Ik klaag dat er – very eerstewereldproblematiek – teveel jassen aan mijn kapstok hangen. Vervloekte stoplichten, omleidingen, collega’s, afspraken, deadlines, plannen.

En dan opeens is daar het licht in hun haar. Of het vuil onder hun nagels. Gesnurk als ze slapen. Kuiltjes in wangen. Een kusje op mijn hand. Een traantje van de wind.
Ik zeg dan dat ik van ze hou.
‘Jaja, mama. Dat heb je al eens gezegd.’
Maar ik zeg het eigenlijk niet tegen hen.

15 gedachtes over “Harige gedachtes

  1. Even eerlijk, nee, ik zag het haar niet echt. Maar het viel me wel op hoe sterk hun ogen op elkaar lijken. Die wildejongenshaardossen zijn toch wel verschillend van dochterlief haar lange haren. Maar haar lange haren zwevend in badwater. Prachtig. Dus I got it, jij schrijft veel, ook als je geen tijd hebt. Een waar wonder.🙂

  2. Mijn laatste blogpost dateert van 25 maart. Dus.
    En ja, ik keek naar het haar, want ik kijk bij jouw ventjes veel naar hun haar. Ze hebben mooi haar, van dat dik en vol en springerig haar. Helemaal anders dan het mijne. Maar wel even blond en even vol en springerig als dat van mijn eigen dochtertje. Haar dat niet te temmen is, maar dat je eigenlijk ook gewoon hélemaal niet WIL temmen. Zalig.

  3. Als het een troost mag wezen, overal zijn er frustraties,……ook ten huize sex and the city en ik ben dan nog goed georganiseerd,……..wat mij vooral opviel zijn de gelukkige gezichtjes van 2 stralende mooie jongens, dat mis ik enorm in Chattheo, die nooit echt gelukkig lijkt te zijn,……..en gebukt gaat onder,……dat zorgeloze,…….dat wil ik weer in mijn jongen en vooral ook in mezelf,…..

  4. Moeten we hier nu weeral komen lezen, zeg !🙂
    Mooie jongens heb je, met stralende ogen, met al die deadlines doe je het tussendoor niet zo slecht als mama denk ik zo …

  5. mijn hart maakt een sprongetje bij het lezen van die laatste twee zinnetjes.
    Ze hebben mooi haar. Haar is ook heel belangrijk hier thuis. Als hij begint te krullen in mijn of zijn haar is hij moe. Mooie indicator!

  6. Ik vraag me net af hoe jij dat doet, een boek schrijven, een job, twee springerige kinders (mét schoon haar), een man, schoon foto’s trekken, en op regelmatige basis bloggen. Goe bezig gij!🙂

Geef een reactie

