Lasso’s

Of er nog cowboys bestaan. ‘Want die gaan toch rap dood hé mama.’
Tijdens de wandeling van school naar huis krijg ik altijd interessante aanvullingen op mijn parate kennis. ‘Ahja? Is dat zo?’ Ik ben benieuwd welke belangrijke lessen mijn kleuter weer heeft geleerd op school om zijn nog beperkte wereldbeeld te vervolledigen.
‘Jaja, dat is zo! Want cowboys die drinken veel pintjes en van pintjes word je een beetje zot.’
Ik kijk bedenkelijk maar knik. Helemaal onwaar is dat immers niet. ‘Ja, schatteke, zo is dat: van pintjes word je inderdaad een beetje zot.’
Hij loopt nu met de borst vooruit, zelfvoldaan omdat zijn redenering wordt bevestigd.
‘Maar waarom gaan die dan rap dood?’ vraag ik met een zo ernstig mogelijke stem. Enige bijsturing kan dat wereldbeeld immers nog wel gebruiken. Wat laten doorredeneren dus.
‘Ah, doordat ze dan niet goed met hun touw kunnen slingeren, hé. En dan botsen die en vallen van hun paard. En dan zijn die dood.’ Ik knik wederom, onder de indruk van zoveel logica.
Het wordt nog een hele klus om hem te laten inzien dat cowboys en indianen niet meer bestaan zoals hij ze kent. Dat ridder geen beroep meer is heden ten dage. Dat zwaarden niet tot de standaarduitrusting van een volwassene behoren. ‘Heb je dat allemaal geleerd op school vandaag?’ vraag ik geïnteresseerd. Hij knikt overtuigend. Arme meester, bedenk ik mij. Vul die gaten in hun algemene kennis maar eens op. En die hoeven nog geen pinten te drinken om vergeetachtig en een beetje zot te zijn.

IMG_1922

2 gedachtes over “Lasso’s

Geef een reactie

