Pesterijen

Het is een veelvoorkomend nieuwsberichtje: jongeren die in het nieuws komen door pesterijen.
Als je vroeger iemand een duw gaf op de speelplaats dan stond dat de volgende dag nog niet in de krant. Als iemand je belachelijk maakte voor de klas, hoefde de rest van de wereld dat nog niet te weten. Vandaag de dag gaat het allemaal veel verder en worden er levens verwoest zonder dat daders erbij nadenken. De lichtzinnigheid waarmee er met de hakbijl gezwaaid wordt is angstwekkend. Maar het internet maakt het wel mogelijk dat je iemand zijn leven kan verwoesten terwijl je in je pyjama zit en in je neus zit te peuteren.

Je zal mij niet horen klagen over het grote gevaarlijke internet. Ik ben een voorstander. Ik leid zelf voor een groot stuk een digitaal leven naast mijn tastbaar leven. En dat het een zeker risico met zich meebrengt lijkt me evident. Ikzelf heb nog niet echt fratsen meegemaakt met het internet. Toch geen slechte. Toch niet echt.
Op sites waar veel jongeren zitten gebeuren verschrikkelijke dingen. Echt. Er gebeuren ook veel goeie dingen. Maar de slechte dingen die er gebeuren zijn soms duizelingwekkend hard. En het ergste was dat ik wel wist dat het bestond, maar niet besefte hoe heftig het kan zijn. En hoe makkelijk.

Toen ik eind vorig jaar een onderwerp zocht voor mijn nieuwe jeugdboek, ging ik eens kijken waar de meeste reacties op gekomen waren bij het schrijven van het eerste boek. Pesten, stond met stip bovenaan. En wat me uiteindelijk echt over de streep trok was dat slachtoffers vaak ook daders waren. Want iemand die een ander ‘pest’ op het internet denkt vaak dat ie maar een heel klein onschuldig tikje geeft. Maar dat ‘tikje’ komt vaak aan als een mokerslag. Als een reus die zijn eigen krachten niet kent.

GoLotte ligt ondertussen al een paar maanden in de winkels. Het gaat over online pesten. Hopelijk helpt het een beetje. Ik denk dat iedere jongere vandaag de dag er rechtstreeks of onrechtstreeks mee te maken krijgt. Hopelijk is er toch ergens één kind dat er misschien iets aan kan hebben.

6c6922e008b711e3a73f22000a9e28ad_7

Uitgegeven bij Manteau, verkrijgbaar in de meeste boekhandels. Leesbaar voor jongeren tussen tien en zestien ongeveer. Denk ik. Voor daders, slachtoffers en vrienden van.

3 gedachtes over “Pesterijen

  1. Dag Ysabel,
    Ik heb je een mailtje gestuurd op goSupermodel, ik zie dat je het nog niet hebt gelezen, het is redelijk belangrijk voor me, dus hier nog eens de inhoud van het berichtje.

    “Dag Ysabje,
    voor Nederlands moet ik een boek lezen, we mogen het zelf kiezen en ik heb gekozen voor “goLisa”! Bij het boek moeten we ook een creatieve schrijfopdracht maken, ik zou graag de auteur van het boek interviewen… Dus, mijn vraag is of ik jou enkele vragen zou mogen stellen voor mijn schrijfopdracht.
    Groetjes,
    Flying On The Clouds”

    Groetjes, Flying On The Clouds

  2. pesten – ook op internet – is niet iets van jongeren:kinderen alleen : ik heb zelf jarenlang last gehad van een soort van internetstalkster/pester en ik kan je vertellen dat dat echt niet tof was en behoorlijk hardnekkig. Het maakt dat ik probeer te vermijden identiteitsgegevens en herkenbare foto’s van mezelf op het net te gooien en ik haat het dat ik zo argwanend ben geworden

Geef een reactie

