Een bakelieten ziel

De koele gladde rug van een albasten hond. De geur van een blikken doos. Het verhaal van vrouwen met te hoge kraagjes op vage foto’s in een vals decor. Een autootje dat zestig jaar geleden bij het vallen al zijn eerste stukje verf verloor. Hoe ouder het voorwerp, hoe interessanter het gesprek… Zo fijn om de tijd met je vingers te kunnen aanraken.

In deze tijd van kil fluo design, de focus op praktisch ontwerp, vind ik vaak troost in voorwerpen met verhalen. Echte spullen. Waar stof op ligt of roest in groeit.
Als ik per ongeluk nog eens bij ikea binnenkom, dan overvalt me – steeds meer – een tristesse. De kasten zijn daar nog leger dan elders. De kussentjes op de zetels daar lachen je dwangmatig en manisch toe met hun toppie patroontjes en vrolijke kleurtjes. Ze hypnotiseren je, die kussentjes. Je denkt dat ze gezellig zijn, dat ze je gelukkiger zullen maken, dat je leven incompleet is zonder. En het strafste van al aan die kullabulla woppakussens is: je denkt dat ze goedkoop zijn. Alles lijkt goedkoop. De prijsjes op de ikealabels zijn zo ontworpen, volgens mij. Maar goedkoop is het allesbehalve. Meestal is het gewoon vezelplaat zonder ziel.

Maar ook de dure moderniteiten bedroeven mij soms. Duizelingwekkende bedragen voor poepsjieke interieurs. Strakke tafels op strakke vloerkleden in strakke huizen. Huizen waar ingebouwde kasten geen handvaten meer hebben en waar het speelgoed van de kinderen in een delicate gulden snede staat opgesteld. Dit alles mooi vastgelegd in perfect zacht licht en gedrukt op glanzend papier. Aanschouw de stijlvolle leegte! Alsof de kilte benijdenswaardig is. We verwarren het met rust. Ik toch althans. Soms.

Ik ben heel blij dat mijn lief een nieuwe wending zal inslaan in zijn leven en dat voorwerpen met een ziel weer een prominente rol zullen gaan innemen in ons leven. Het brengt veel rommel, chaos en plaatsgebrek met zich mee, maar ook ontroering en vreugde. En het houdt ikea en consorten buiten.
Het licht mag nog eens vallen op de voorwerpen met geschiedenis. Terug wat meer krullen en goudletters. Bakeliet en been…

IMG_7864

IMG_7867

IMG_7916

IMG_7882

IMG_7753

IMG_7810

IMG_7819

IMG_7846

De meeste van bovenstaande voorwerpen komen uit de nalatenschap van mijn vader die in augustus overleden is. Er zal vermoedelijk een deel van zijn spullen geveild worden om wat kosten te dekken…

9 gedachtes over “Een bakelieten ziel

  1. Mooie spullen van je papa. Ik heb ook heel wat gerecupereerd van mijn grootmoeders. Mijn meme gaf me al heel wat mee toen ze nog leefde. Ze zei telkens: “neem maar mee, gij ziet dat allemaal graag, en anders belandt het later op den container”. Ze kreeg, gelukkig maar deels, gelijk.

  2. De ene keer dat ik ooit Ikea binnenkwam (omdat ik mee moest), overviel me geen tristesse, maar wel een “ik snap niet waarom dit zo populair is”-gevoel. Nu ja, de prijzen wellicht, maar anderzijds, als prijs zo belangrijk is, koop dan tweedehands (of niet, want wellicht heb je ’t niet nodig). Geef mij ook maar wat meer objecten met een ‘ziel’, alhoewel het wel mag op een strakke achtergrond.

  3. @la merlette blanche: dat is nu net het vreemde: de prijs is helemaal niet goed! Die meubelen zijn peperduur! Je betaalt er 300 euro voor een kast die na een jaar al scheef hangt! Kringwinkels zijn al stukken beter, maar vaak ook nog duur. Maar ikea, da’s eigenlijk echt van de pot gerukt. Je denkt dat het goedkoop is, maar aan de kassa loopt je rekening makkelijk op tot hoge bedragen hoor! Voor echte rommel bovendien…

  4. Ik had ook het gevoel dat ik me – onder het mom van we moeten dan maar 1 winkel doen – weer heb laten vangen toen ik voor de op kot gaande dochter naar Ikea ging. Een tapijtje, wat keuken materiaal (potten, pannen, glazen,…), een magneetbord, een kussen…
    Wat dat daar allemaal kost, voor inderdaad niet zo een kwalitatief materiaal !

  5. Die schaakklok vind ik wel super … is ze te koop?
    Zelf wandel ik wel graag rond in Ikea-winkels, alleen al voor het mensen-kijken. Maar je moet er wel opletten wat je koopt want sommige dingen zijn echt duur voor de kwaliteit die ze bieden.

    • @breeg: ze zal binnenkort te koop zijn, denk ik. Waarschijnlijk wordt alles per opbod verkocht… Maar nu is het nog even afwachten. Ik ga het hier op de blog zeker melden als het zover komt…

Geef een reactie

