’t Is hier naar Links voor de Boekenbeurs

Oktober en november blijken maanden waarin ik mezelf op creatief vlak altijd nogal moeilijk in gang krijg. Ik moet dan uitrusten van de zomer of zo. Er wordt gebroed op vele nieuwe plannen, maar het blijft allemaal nog heel erg in de kop. Er zitten al drie boeken in, maar nog geen letter concreet op papier. Het vuur is heet, maar de speerpunten geraken niet goed gesmeed.
En het zijn ook maanden van andere drukkigheden. Ouderraden, werkdipjes, allemaal stof dat in mijn huis dwarrelt, opvoedingsperikelen, de banden van mijn fiets die opgepompt moeten,…

En dan ook nog:

– Ik vind weer dat ik vaak te boos ben op mijn kinderen. Zij te stout, ik te fout. Geen gemakkelijke mix. Ik overweeg blogstukjes over mijn vastloopmomenten.
– De verrechtsing in onze samenleving houdt mij ook heel erg bezig. Ik lees zo weinig mogelijk reacties onder de artikels over Gas-boetes, want ik word vaak heel bang van de mensen. Veel haat. Alles wordt zo repressief en zo weinig motiverend. Iedereen lijkt het prima te vinden dat de overlastbezorgers streng gestraft worden, maar als er dan een gas-boete rond hun eigen oren flappert dan is er verontwaardiging. Want we denken van onszelf dat wij aan de goeie kant staan en dat de anderen de grote boosdoeners zijn. En ja, geef toe, de mevrouw van het doktersbriefje ziet er echt een onaangepaste crimineel uit, uitschot, waartegen wij, brave burgers, beschermd moeten worden hé.
– Mijn milieubewustzijn is zeker niet hoogontwikkeld, maar zelfs ik begin mij ondertussen toch wat zorgen te maken over een aantal zaken. Luchtkwaliteit, straling, vaccins met antivries in, overbevolking, vleeseterij…

De laatste tijd lijkt het alsof ik aan de voet van een actieve vulkaan woon en dat de uitbarsting louter een kwestie van tijd is. Hoe lang blijft een mens daar aan de voet zitten, zichzelf wijsmakend dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen…
Aangezien ik de opvoeding van mijn eigen kinderen soms niet goed aan lijk te kunnen, is het maar goed dat ik alle wereldproblemen niet hoef op te lossen.

Ik heb zelfs mega-eerstewereldproblemen. Zo moet ik volgende week drie dagen op de boekenbeurs gaan zitten signeren. En ik weet niet wat ik aan moet doen! En ook niet wat ik in die boeken moet kwakken naast mijn handtekening. Bovendien ga ik daar maar weer wat zitten koekeloeren, mogelijks met mooi uitzicht op de lange aanschuifslang bij Jeroen Meus.

Ik ben altijd wel in voor een praatje (zolang het geen gas-boetepropaganda is), dus als je mij zoekt dan zit ik op vrijdag 1 november van 13u tot 15u aan stand 425, en op zondag 10 november van 16u tot 18u aan stand 418

En vertelt mij ook eens
– wat u graag als opdracht in een boek geschreven wil zien. Wat zijn leuke toevoegingen van signerende schrijvers? Wat zouden meisjes van 13 jaar supervet en cool vinden? Een roman gaat me blijkbaar beter af dan zo één onelinertje vooraan op een witte bladzijde.
– wat u een echte pageturner vond dit jaar. Ik wil weer meer gaan lezen, maar de boeken op mijn nachtkastje bijten me niet.
– welke boeken u het liefst voorleest aan uw kroost (tussen drie en zes).

Boekenbeurs2013_affiche_A2.indd

12 gedachtes over “’t Is hier naar Links voor de Boekenbeurs

  1. Een leuk boek voor uzelf: Het ongrijpbare meisje van Mario Vargas LLosa.
    Een leuk boek voor een zesjarige: Pluk van de Petteflet van Annie M G Schmith.
    Een leuk boek voor een driejarige: alle boeken van Opa Pettson van Sven Nordqvist.
    En wat die vaccins betreft, hoeveel onwaarheden zijn er te vinden op het internet!!

  2. Ik zou me niet teveel zorgen maken over het opvoeden,…..iedereen maakt fouten ook mama’s en als je het doet met heel veel liefde komt het allemaal wel goed!! Wat je moet aantrekken voor de boekenbeurs een leuk kleedje met een mooie halsketting,….en wat je moet schrijven in je boek wanneer je signeert, daar moet ik zelf ook even over nadenken,…..maar ik schrijf dan ook geen boeken🙂🙂

  3. Mooi geformuleerd, dat met die vulkaan. Ik heb soms ook dat gevoel. Maar ik ben geen roeper of tafelspringer, zelfs geen springer op een rollende wagen, dus ik vrees dat ik nog aan die vulkaan ga zitten al het zo ver is. Bon, dan heb ik wel front seats natuurlijk
    Qua succesvolle voorleesboeken: De Ongelooflijke Bijzondere Boekeneter, Jan Smeerman, “Het is een boek” en Diepzeedokter Diederik kent onze jongste (6) intussen vanbuiten en moet ik telkens weer meebrengen van de bib.

  4. Ik vind het soms zo “grellig” (een woord dat ik nooit live zou uitspreken😉 hoe treffend jij kan verwoorden wat er in mijn hoofd woedt. Ik moet het voorlopig bij beelden houden op de blog, omdat ik het allemaal niet in een rij woorden geordend krijg.
    Wat je outfit betreft: jeans, truike en laars. Niemand let trouwens nog op de outfit als ze je warme glimlach zien🙂
    Misschien tot 1/11, aan je tafeltje!

    • @detoornigetjiftjaf: je hebt helemaal gelijk wat die bedenkingen betreft. Ik heb dat niet nader bekeken. Ik ben nu wel even verder gaan zoeken. Er zijn nog heel wat sites die dezelfde beweringen doen, maar ik ben veel te ongeduldig als researcher.
      Ik hou het dan maar op een stevig wantrouwen in wat er allemaal inzit en wat het allemaal teweeg kan brengen…

      • Door vaccinatie zijn ziektes als pokken van deze wereldbol verdwenen, en is polio in onze streken niet meer aanwezig… Vanwaar dat wantrouwen dan?

      • @Meg: veel redenen. Ze vaccineren kinderen alsmaar jonger, met alsmaar meer vaccins. Voor het eerste levensjaar is een baby al ingespoten met meer dan dertig ziektes. Kinderen zijn daar soms heel ziek van en er zijn studies die de vaccins in verband brengen met onder meer autisme, adhd enz.
        Het zijn zware cocktails die voor kinderen soms veel te zwaar zijn. Vorige maand nog is het eenjarig kind van een vriendin, na zijn spuitje, op twee dagen tijd heel ziek geworden. Hij lag in een mum van tijd in coma op de intensieve. Tien dagen in coma, gevochten voor zijn leven, alle organen vielen om de beurt uit. Echt een hel was het. Nu heeft hij suikerziekte. Ze zeggen dat hij al diabetes had, en dat de spuit het alleen in gang gezet heeft. Of dat waar is weet ik niet, maar dat het een zware spuit is, is duidelijk lijkt me. Ik heb mijn kinderen trouwens niet de cocktail gegeven. Ik laat ze getrapt vaccineren. Alleen polio na de geboorte en dan om de zoveel tijd krijgen ze er een paar bij. Maar heel rustig aan…

        Natuurlijk, als iedereen stopt met vaccineren dan kunnen bepaalde ziektes snel terugkomen. Maar de kind en gezin starheid is toch behoorlijk creepy vind ik. Hun waarheid lijkt de enige waarheid. Maar om de zoveel tijd passen ze hun eigen waarheden ook weer aan hoor…
        Toen ik bij K&G vertelde dat ik niet wilde vaccineren zij de dokteres: u weet toch wel wat u uw kind aandoet?!
        Ze gaf me het gevoel een slechte moeder te zijn, terwijl ik mijn kind net wilde beschermen. Ik ben daar heel kwaad op geweest…

  5. Wat een verhaal over die vaccinaties. Ik voel me al een beetje ongemakkelijk dat ik er destijds niet meer over nagedacht heb. Hier ook minder goede ervaringen met K&G.
    Voor onze drie en zesjarige probeer ik elke avond voor te lezen, maar dat lukt meestal zo’n 5x per week. Het meest hou ik van Vos & Haas. De tekeningen zijn prachtig en de tekst is precies goed. Bij de kinderen slaat het gelukkig ook aan. Ook het Taartenboek van Thé Tjong khing wordt dikwijls bovengehaald. Dat is wel zonder tekst en in het begin vond ik dat erg lastig, maar nu bekijken en vergelijken we samen de tekeningen en stellen mekaar dan vragen en zoeken de antwoorden uit. Van dezelfde auteur staat ‘De sprookjesverteller’ nog op het verlanglijstje. Voorlopig kan ik ook nog verhaaltjes van Jip en Janneke vertellen, maar dat zal de zesjarige binnenkort wat saai gaan vinden. Jammer, want daar kan ik uit blijven voorlezen. Verder worden hier de boeken van Tony Ross en Jonny Duddle (piraten!) erg gesmaakt, ook Diepzee Dokter Diederik en Rinus Rendier zijn leuk.
    De jongste houdt zelf erg van de boeken van Clavis, beetje schools misschien. De oudste is momenteel gefascineerd door strips, erg vervelend om voor te lezen, hetgeen ik dan ook zoveel mogelijk probeer te weigeren.

  6. via google ( zoekactie boekenbeurs) bij jouw blog terecht gekomen
    lijkt me een leuke blog.
    ik heb alleen precies moeite met het kleine lettertype en het grijs op grijs kleurenpalet.. moet precies toch extra moeite doen je blog te kunnen lezen. en das iets waar ik op anders blogs precies toch geen problemen mee heb… jammer voor mezelf dan😉

  7. Hopelijk heb je het gisteren overleefd. En in welke outfilt?
    Boeken voor jou? Misschien eens kijken op Goodreads.com en vriendjes worden met mij. Kan je zien welke boeken ik goed vond.
    Signeren? Misschien er hier en daar wat slang tussen gooien. Ik leerde daarstraks YOLO van de zoon. You Only Live Once …
    Boeken voor de zonen? Hier pas gelezen: Het letterwinkeltje. De boekjes van Rikki vind ik ook wel tof, en als ze helemaal into techniek zijn: Over de werking van de kurketrekker en andere machines, …
    Nieuwe boeken: ik stond een paar weken terug in de Standaard naar één van je boeken te kijken. Misschien moet je gewoon eens een goed boek voor jongens schrijven. De zoon leest dingen als Het leven van een loser, de waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen, … Het mag misschien iets beschaafder😉

Geef een reactie

