Witloof

Ysab: ‘Nee, nee. Zot. Dat krijgen jullie niet. Da’s alleen voor grote mensen. Kindjes mogen dat pas hebben vanaf twaalf jaar of zo.’

* Ik schuif de pot wat opzij.*

Tadeusz: ‘Waarom?’

Y: ‘Omdat dat zo is. Er is geen enkel kind dat witloof eet voor ie twaalf is. Dat gaat vroeger niet. Ik denk dat het zelfs verboden is. Niet, Sven?’

T: ‘Echt?!’

Sven knikt heel serieus. ‘Ik denk het ook ja.’

Y: ‘Dus je weet het. Je krijgt het onder geen enkel beding. Zelfs niet om te proeven.’

Sven en ik smullen. We knikken goedkeurend naar elkaar. Zo lekker, dat witloof.

T: ‘En als ik nu eens een heel klein hapje zou doen?’

Y: ‘Nee. Geen sprake van.’

T: ‘Een heeeeeel klein hapje, mama?’

Y: ‘Nee… Nee… Nou goed, oké, dan. Maar je mag het tegen niemand zeggen he?! Zeker niet tegen meester Gerd of zo. Wie weet worden we wel aangeklaagd. Beloof je het?’

Tadeusz knikt. Hij doet een hapje.
T: ‘Lekker!’

Y en S: Oeioei… en je bent nog maar vijf!

T: Ik ga het morgen tegen meester Gerd zeggen!

S: Nee! Dat mag je niet doen!

Y: Jij krijgt geen witloof meer!

T: Mag ik alsjeblieft nog een klein hapje mama?

(Er moet eerlijkheidshalve wel bij gezegd worden dat het geen gestoofd witloof was, maar witloof met appeltjes…
En er moet ook bij gezegd worden dat het andere kind totaal onbewogen blijft onder deze hele conversatie. Die leeft in een zo’n grote groentenontkenning dat ie potdoof is voor ieder gesprek waar de naam van een groente in voorkomt…)

f41b1c58861f11e399600eb5e76a152c_8

12 gedachtes over “Witloof

  1. Voor ik zwanger was lustte ik geen gestoofd witloof (rauw wel). Tijdens mijn zwangerschap heb ik het speciaal een paar keer gegeten in de hoop dat mijn kindje het later wel zou lusten. Tot nu toe eet hij het inderdaad graag (en lust ik het inmiddels ook). Maar als er ooit problemen opduiken, met spruiten of dergelijke, dan ga ik dit scenario zeker eens uittesten!🙂

Geef een reactie

