Wonderlijke feiten over Bosch droogkasten

We worden allemaal geweldig in de luren gelegd. Bedrijven hebben een schaamteloze autostrade gelegd rechtstreeks naar onze portefeuille. We weten het, maar we kunnen er zo verdorie weinig tegen beginnen. Heel af en toe vinden we een achterpoortje…

Iets meer dan zes jaar geleden was ik zwanger van Tadeusz. Ik wilde – aan de vooravond van mijn nieuwe leven met kinderen – per se een droogkast. Ik zag niet anders hoe ik het zou overleven zonder…
We kochten een Bosch maxx 6 sensitive…

Na drie jaar hadden we een storing. De machine stopte met draaien na vijf minuten, lichtjes flikkerden, was bleef nat. Ik zat met mijn handen in het haar.
We maakten de filters schoon, stekker uit, laten rusten. We vreesden een voor een dure reparatie of zelfs de aanschaf van een nieuw toestel. Maar na wat zoeken op het internet bleek er een eigenaardige oplossing te zijn die we moesten proberen. Het relaas van toen kan je hier lezen.
Op onze Bosch staat een resetknop. Verstopt achter het achterpaneel, dat met twee verschillende soorten torx-schroeven is vast gevezen. Daar staat een minuscuul rood knopje. Storing, foutmelding? Los het gewoon op met de rode knop.

Soms verdenk ik bedrijven wel van geklooi met producten. Als een toestel het begeeft vlak na de garantieperiode bijvoorbeeld. Maar meestal geloof ik dat het toch voornamelijk pech is, dat die producenten zo slecht toch niet kunnen zijn. Maar wat er met onze Bosch gebeurt is toch een angstwekkend bewijs van het tegendeel.

Toen droogkast voor de eerste keer bezweek was ie net drie jaar oud. Nu, bijna exact drie jaar later, gebeurt precies hetzelfde. Flikkerende lichtjes, stoppen met draaien na vijf minuten. En filters schoonmaken hielp niet. We konden bijna niet geloven dat het trucje drie jaar later gewoon terug zou werken.
We hadden de speciale schroevendraaiers nog altijd in ons bezit. Op vijf minuten tijd hadden we het rode knopje weer ingedrukt. De droogkast draait weer. Zonder sputteren.

Een mens zou zijn toestellen voor minder gaan wantrouwen. ‘Waar zit uwe resetknop?’ vraag ik aan de ijskast als ik ‘m opentrek. Men zou het einde van de garantietermijnen al bijna in de agenda kunnen gaan zetten. Ik was eerst kwaad op mijn droogkast, maar ondertussen zou ik er bijna voor opteren om alleen nog maar Bosch maxx 6 sensitives te kopen. Dat knopje weet ik tenminste staan.

Zo louche, zo’n bedrog! En die techniekers die dat komen oplossen, en daar 70 euro mee verdienen, krijgen die een nieuwsbrief of zo? Waar al die rode knopjes staan?
De behoefte aan al die producten is er, en het maakt ons afhankelijk en machteloos. We kopen morgen weer wat electronica die een geprogrammeerde sterfdatum heeft.
En in tussentijd markeer ik april 2017 al in mijn agenda…

foto 22

18 gedachtes over “Wonderlijke feiten over Bosch droogkasten

    • @Ilse: geen idee. Dat zou ik ook wel eens willen weten. Misschien moet ik ze even een linkje sturen…
      Maar dan krijg ik waarschijnlijk een berichtje dat op de rode knop duwen heel gevaarlijk is, dat het alleen door officieel bosch-volk mag gebeuren die eerst moeten checken of er geen stofje in de filter zit?

  1. @menck: danku voor dat artikel. Niet erg bemoedigend of opbeurend, maar wel interessant. ’t is alleszins erg gesteld…
    Vraag me nu wel af of er ergens een potje stofvlokjes aan het overlopen is in mijn droogkast, zoals bij de printers van het artikel…

  2. Gelukkig gelukkig is er het internet waar we die info kunnen vinden. En gelukkig schrijf jij er ook over zodat andere mensen ook weer geholpen kunnen worden. Op naar de self-repair!!
    Ondertussen kijk ik wantrouwend naar mijn Bosh wasmachine die het al 5 jaar perfect doet.

  3. Weer wat bijgeleerd. Iedereen heeft wel dat gevoel en de ervaring dat zulke electrische voorwerpen kapot gaan 1 dag en 1 uur nadat de garantieperiode is afgelopen. Trouwens, zoveel merken maar de meeste zijn klonen van elkaar als het op de individuele onderdelen aankomt (soms dezelfde fabrikant).

  4. Ik belde ooit naar de technische dienst van het merk waarvan maar vroeger zei dat er geen betere was, voor mijn wasmachine. Meteen werd daarbij vermeld dat de verplaatsing 52€ zou kosten en dat de technieker aan 73€/u werkte. Ik heb vriendelijk bedankt, merci, salut en de kost gezegd en me (omdat mijn exemplaar al eerder mankementen vertoonde) een nieuw toestel gekocht. Een Siemens btw, en als ik me niet vergis is dat nu hetzelfde als Bosch. Shhhhhhit !

  5. Vaatwasser, Siemens, 19 jaar oud, nooit problemen gegeven. Wast plots de vuile vaat niet meer, handen in het haar! Bel nr technische dienst v Siemens, dame zegt me te resetten😉 . Ik zie geen knop, ik weet nt hoe, ’t is tenslotte een oud ding. Dame aan de lijn legt me geduldig uit welke 2 knoppen ik tesamen gedurende 3 sec moet indrukken. Alles werkt terug!!
    Moraal van het verhaal: koop Siemens ipv Bosch ;-))

  6. Wij hebben een Bosch maxx 7 senstive droogmachine, ook gekocht zo’n 8 jaar geleden toen ik zwanger was van mijn eerste. Die vertoont inderdaad gelijkmatig soort problemen, ik duw al zo’n paar jaar als hij is stil gevallen in zijn cyclus terug op start en dan werkt hij weer door, ik zal toch ook dat knopje eens zoeken, bedankt voor de nuttige tip!

  7. Vandaag in de Standaard een artikel over het bewust knoeiwerk van fabrikanten.
    Om zot van te worden, dat is toch pure slechtigheid.

  8. Heb dezelfde droogkast. Goed om weten dat het zo ‘eenvoudig’ te repareren is … voor het geval dat… Bedankt voor de tip! Nu nog de schroevendraaiers😉 En ja, ’t is triestig gesteld met de (voorgeprogrammeerde ) levensduur van allerlei electro/electronica/Gsm…

  9. Ik had gisteren hetzelfde probleem, alleen starte hij helemaal niet meer… Deze methode werkte bij mij ook, bedankt daarvoor! Het is echter geen resetknop, maar een zekering, zodat je droger niet oververhit raakt oid. Vergeet niet de boel goed schoon te maken, ook het verwarmingselement (achter de draden) en de fan niet schoon te maken. Dan werkt ie weer een stuk beter!

  10. Ik heb een Bosch maxx 8 sensitive en heb hier ook last van F09 error. Maar ik kan nergens een resetbutton vinden op de plek waar het zou moeten zitten (volgens alle youtube filmpjes) er zit een soort zwart vierkantje met een klein geel stipje, maar verder niets. Iemand enig idee hoe ik deze droger kan resetten?

  11. dankuwel voor je artikel!!! het bevestigde wat ik gevonden had over idd “het bewuste rode knopje”. Na 5j hadden we het de eerste x, leek als we waren belden we de technicus, rood knopje ingedrukt en klaar. Ging omdat het juist buiten garantie was, zo laten. Nu 11j later ineens geen warmte meer. Manlief alles gestofzuigd en afgekuist, geen avance! Wat gesurft en ineens viel het me terug te binnen van 6j geleden!!! Het rode knopje!!!! plaatje afgevezen, rood knopje gedrukt et voila, droogkast werkt weer!😛
    toch wel erg idd!!!!

Geef een reactie

