GPS

Ik ben niet zo’n geepee-esser. Je zou nochtans denken: ik ben een enthousiaste verdwaler, ben niet bang van een streepje techniek en rij graag met de auto.
Ik heb mij drie keer laten ‘leiden’ door een GPS. De eerste keer moest ik naar een bestemming zo’n twintig kilometertjes van mijn vertrekpunt. Ik reed veertig (40!) kilometer om. Onduidelijke pijltjes – door een schelle stem resoluut tegengesproken – maakten dat ik op de verkeerde autostrade terechtkwam. Behoorlijk afschuwelijk als je auto vol norse tsjetsjeense cliënten (en een strenge consulent) zit. De rit ging al redelijk onprettig zijn, maar nu was het om te huilen.

De tweede keer wilde het onnozele toestelletje mij per se wég van de autostrade brengen. Het hollandse stemmetje bleef maar doorratelen dat ik moest omkeren en bleef maar dwaze routes herberekenen. En ik kreeg de ene enkelrichtingstraat na de andere voorgeschoteld… Het onding bleek nog op ‘voetganger’ te staan.

img_3197-1-border
Nu de derde keer ging alles vrij goed. Nu ben ik content. Maar nog argwanend.

En ik vind dat er erg veel verloren gaat. Zonder GPS zie ik de omgeving; ben ik actief betrokken bij het zoeken naar de juiste weg, en kén ik de weg ook. Volgende keer kan ik het vlotter. Een GPS maakt me afhankelijk en onzelfzeker. Mijn zwakke oriënteringsvermogen wordt zo mogelijk nog zwakker. Snelheidsbeperkingen, vreemde biepjes, plotse boodschappen, de locatie van een macdonalds: het houdt me allemaal van de essentie: van punt a naar punt b.

Maar een mens kan altijd van mening veranderen. Momenteel maakt een GPS van mij geen beter mens. De kans dat ik op tijd kom wordt niet groter. En ik ben er niet gelukkiger mee. Voor mij dus nog eventjes niet…

13 gedachtes over “GPS

  1. Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind ook dat er veel verloren gaat als je een gps gebruikt. Ik let ook niet meer op de omgeving en als ik dezelfde weg later nog eens moet zoeken, moet ik ook echt zóeken, wat anders niet het geval is. Maar ik gebruik het ding intussen wel. Af en toe toch. Na wat oefening lukt het me toch om er de voordelen van in te zien als ik naar een compleet onbekende bestemming moet.

  2. Geweldige foto, hoe heb je dat gedaan? Heb jij trouwens een Hollandse stem in je Medion? Nou ik heb er een met een behoorlijk spraakgebrek in zitten. Volgens mij is ze nog maar net geslaagd voor de inburgeringscursus. Daar heb ik dus problemen mee, ik ersta dat mens dus niet. Maar goed mijn richtingsgevoel is zo slecht dat alles beter is dan mij zelf alleen op pad te sturen. Ik ben er dus op vooruit gagaan.

  3. De GPS heeft nogal vaak de neiging om je via een autostrade te leiden. Daarom bekijk ik regelmatig de alternatieve routes of af en toe zelfs de kortste weg.
    Maar het duurt even voor je er handig in wordt. Is voor mij ook nog niet het geval hoor! 😉

    Gebruik het ook wel in andere talen, kwestie van de les “weg vragen” te herhalen.

  4. @ Caro: ik ben gewoon laag gaan hangen in de auto en heb de gps zo gefotografeerd dat je het houdertje niet zie en dat het net lijkt alsof hij zweeft. Ik heb dus van onder naar boven getrokken…

    @ ’t gezwets: slim om de andere talen ook eens in te schakelen! Dan stoor ik me misschien minder aan het slechte nederlands!

  5. heerlijk verhaal en van die GPS heb je 100% gelijk.
    alleen als ik voor werk ergens moet zijn dan gebruik ik een GPS… daarbuiten maakt het mij niet uit waar en wanneer ik ergens terecht kom

    (perspectief van de foto is de max!)

  6. Het klopt wat je zegt. Als ik vroeger ergens moest zijn kon ik mij oriënteren aan de hand van de omgeving. Aan de kerk naar links, of aan de GB naar rechts. Maar met de GPS let ik niet meer op zo’n oriëntatiepunten met het gevolg dat ik veel meer moeite heb om ergens te geraken als de gps het laat afweten.

  7. Leuke foto en een correcte opmerking. Anderzijds denk ik dat vaker gebruik van de GPS je zal leren dat je best vooraf even je route nakijkt voor aan ’t rijden te gaan en je gewoon wordt om ook gewoon logisch na te denken.
    Ik heb trouwens hetzelfde model van medion-GPS gehad toen mijn TomTom eens te vaak op de grond gedonderd was. En ik was daar érg ONtevreden over. Die stuurde me langs de meest bizarre zandwegen (en néé, de instelling stond niet op kortste route maar op optimaal of snelst).
    Mijn huidige navigon is duidelijker maar ook die heeft een voorkeur voor kleine baantjes als je dichter bij de eindbestemming komt.

Geef een reactie

