Sony ziet het breed…

Vorige week dinsdag werd er bij mijn moeder door een koerier netjes een Sony Cyber-Shot DSC-HX1 afgeleverd. Ik mocht ‘m een weekje gebruiken en testen. Er zit een sweep panorama functie in. Naadloze panoramafoto’s maken op een spotgemakkelijke manier. Als je’m goed gebruikt natuurlijk…

Het toestel heeft zeker zijn voordeeltjes, maar ook zijn nadeeltjes. Het houdt het midden tussen een reflex en een pocketdigitaaltje. Ik vond het lastig dat ie bijna zo groot was als mijn Canon 450D, maar hij kan wel veel meer dan mijn zakformaat Exilim. De batterij ging lang mee (moest maar een keer laden). Hij kan straf zoomen en de filmkwaliteit was veel beter dan ik verwachtte. Maar het is geen reflex. En als je de lensdop er vergeet af te halen voor je het toestel opzet, dan vliegt de lensdop weg. Boenk op de grond. Beetje genant soms.
De panoramafunctie is natuurlijk wel leuk, maar op den duur weet je natuurlijk wel wat het ding kan en dan gaat het wel een beetje vervelen. Ik heb natuurlijk wel wat geëxperimenteerd met het toestel en dat geeft soms grappige resultaten (zie onder).
Ik denk dat het een leuk toestelletje is voor mensen die niet het grof geschut willen aanschaffen, maar toch wat mooiere foto’s willen van hun vakanties, hun kinderen, hun hond. En voor die vakanties biedt een panorama wel wat mogelijkheden. Voor mij persoonlijk zou de pocketversie (DSC-TX1) volstaan. Dat steek je wat makkelijker weg.

We maken kans om het toestel te winnen. Daarvoor moesten we foto’s op onze blog zetten… Als ik de foto’s er op de klassieke manier opzet, zie je er bijna niks van, omdat de tekst/fotobalk in deze template wat smal is voor smalle foto’s. Daarom zijn de foto’s wat groter, maar heb ik wel even mijn favorietenlijst er moeten afhalen omdat die anders overlapte. Een heel gedoe!

Een effectje, de grote markt in Antwerpen:

DSC00822-1

Stadhuis en kathedraal in één foto. Dat is in feite redelijk onmogelijk. Maar met de panoramafunctie…

DSC00797-1-border

De klassieke toepassing. Het linkeroever lijkt wel een eiland:

DSC00717-1

23 reacties

  1. Zo’n panoramafunctie lijkt mij echt overbodig. Wat doe je uiteindelijk met zo’n foto? De bergen trekken om te gebruiken als achtergrond in een Tiroler café? Geen enkele panoramafoto geeft het gevoel van er echt te staan (buiten dan misschien een zattebotten gevoel onder Brabo).
    Oei, of moest ik hier enkel positieve commentaar schrijven om meer kans te maken op het toestel? Dit stukje komt me wel wat over zoals het commerciële ontbijt in “The Truman Show”.

  2. De meeste mensen gebruiken de panoramafunctie voor horizontale foto’s te maken maar als je het verticaal gebruikt zou je er de kathedraal in één foto moeten opkrijgen.

  3. kris kras de huisjes op een rij. mooi effect. De Kathedraal en het Stadhuis is ook een verrassende toepassing. Verder denk ik dat het leuk speelgoed is.

  4. Kei grappig om Antwerpen eens te zien door de ogen van een naderende black-out.
    Goed voor je dat je gewonnen hebt.Dat doet me veel plezier,misschien binnenkort toch maar eens afspreken nu dat het geluk jou toelacht?haha had je gedacht!
    geniet en verleg je horizonten.groetjes T.

  5. Leuk stukje, en zo herkenbaar!
    Had mijn toestel ook net een uur binnen, wil ik hem showen aan mij buren!
    Flops. bij mij zit dan wel het bevestigd met een koortje.
    Maar toch erg lullig..
    Voor de rest een geweldige camera maakt geweldige foto’s en gelukkig ook in het donker!

  6. […] Bloggen kan soms heel wat voordelen hebben. Behalve langdurige roem, erkenning, wilde fans aan mijn voordeur en een slappe hand van het handtekeningen uitdelen, word ik soms als testkonijn gebruikt voor wat producten. Ik testte zo bijvoorbeeld al de Rosabag, heb het genoegen om met de de Quinny Yezz rond te rijden en won ik ooit de Sony Cyber-Shot DSC-HX1. […]

  7. […] – Ik kreeg bijvoorbeeld ooit al eens een supertoffe toile cirée bavet van de hier ondertussen geridderde Oontje. – Ik testte de nieuwe prettige Quinny Yezz. – Ik kreeg een USB Duracell oplader met redelijk lelijk duracell konijn. – Ik mocht naar Oostenreich. – Hele leuke schapenkaartjes van Intertwine waaiden onlangs naar ons huis. – Ooit ook nog eens toffe kaartjes, ik meen mij te herinneren dat die van Elza kwamen… – Ik testte een Rosabag, die ik nadien dolenthousiast kocht en waar ik nog iedere dag van geniet… – Dipfico maakte geweldige foto’s van mij. – Ik won een fototoestel. […]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.