Pepto Bismo

Het Sint Jansplein is – behalve het grootste plein van Antwerpen – in feite ook een soort landingsplaatsje. Alleen diegenen die Pepto Bismo kennen weten dat. Want alleen Pepto landt daar… Het is een kunstwerk van Panamarenko op een lage sokkel.

Toen ik nog in de Dambruggestraat woonde (Antwerpen 2060 – achter de hoek van het beruchte De Coninckplein) heb ik meermaals genoten van de kleine man. Iedere keer als ik naar de supermarkt ging, zag ik hem. Glanzend in zijn geglazuurde jasje.
Antwerpen Noord is een kleine wereld op zich. Er wonen misschien wel honderdvijftig nationaliteiten bij elkaar; er is altijd wel iemand op straat. ‘Smeltkroes’ zal wel het juiste woord zijn, denk ik, maar smeltkroes klinkt wat gezellig, als gesmolten kaas of een ovenschoteltje, en zo zie ik Antwerpen Noord niet echt. Het is een buurt met veel problemen en vuil, niet altijd smakelijk of leuk. Er zijn natuurlijk ook goeie dingen zoals veel goedkope groenten in altijd-open-winkels, veel gelach en veel ontroering. Als ik naar het station wandelde liep ik langs Roemenië, door Afrika, en door China en aan ’t station kon ik de tram nemen om naar België te reizen. Afrikaanse haarstukjes in Vietnamese restaurants. Egyptisch verdriet in het internetcafé. Per minuut bellen naar Rusland en een brood delen met een Griek. Peruaanse was in de wasserette. Een Belg die ambras heeft met een Pool. Ik heb daar echt ontzettend graag gewoond. Nu is het welletjes, maar toen was het perfect.

Pepto Bismo was apart. Het was alsof er in 2003 plots een wezen van een andere wereld – een nieuwe nationaliteit bij wijze van spreken – landde in ons midden. Ik vreesde dat zijn sokkel te laag zou zijn en dat het niet lang zou duren vooraleer vandalen zijn propellers eraf zouden halen. Maar nee. Pepto bleek er eentje van de buurt te zijn. En die laat je met rust.
Voor mij was Pepto Bismo een figuur van hoop. Een arme buurt die glans kreeg door zijn komst. Een cadeau uit de hemel. Een bevestiging dat 2060 er mocht zijn. We hoefden niet àltijd het zwarte schaap te zijn…

Ondertussen woonde ik al in de ‘betere buurten’ zoals Berchem en nu zelfs (aheum) het bekakte Zuid (met hoofdletter natuurlijk). Maar toen ik vorige week op een avond langs het Sint Jansplein passeerde, zag ik hem daar schitteren. Ik voelde de noodzaak om gedag te gaan zeggen tegen mijn oude vriend. Hij schittert nog steeds…

IMG_2841-1-border

12 gedachtes over “Pepto Bismo

  1. Hallo Ysabel,

    Ik volg je blogje al een tijdje, maar reageer nu pas voor de eerste keer.

    Onlangs maakte ik ook de overstap van Blogger naar WordPress. de grootste reden voor mij was ook de mooie kwaliteit van de foto’s. Hier heb ik nu net een vraagje over…
    Het thema is bij mij eveneens Vigilance. Een horizontale foto plaats ik steeds op origele grootte, maar wanneer ik dit met een staande doe, vind ik de foto veel te groot. Als ik dan middel neem, is de foto veel te klein.

    Ik zag dat de staande foto’s bij u de ideale grote hebben. Is er de mogelijkheid om die instelling ergens te veranderen?

    Groeten
    Tine

  2. @ Tine: ik snap je probleem. Ik weet eigenlijk niet of die instellingen te wijzigen zijn. Ik gebruik al van het begin af aan een aparte oplossing: ik heb een programmaatje (bordermaker – gratis te downloaden). Dat trekt vrij makkelijk een kadertje rond foto’s – van de gewenste dikte – en dat verkleint ineens de foto ook. Ik plaats in feite gecomprimeerde exemplaartjes van het origineel, die voor mijn blog perfect volstaan. En die exemplaren zijn behalve in resolutie dus ook wat kleiner van formaat. Bovendien laden ze veel sneller in als ik ze bij een bericht toevoeg (enkele seconden). Dat is ook prettig… Ik zie geen link naar jouw blog… ik ben nu wel benieuwd naar die van jou…

  3. Alvast bedankt voor de goede tip. Ik kreeg Bordermaker niet geïnstalleerd en ging dus op zoek naar een ander programma om foto’s te comprimeren. Nu is het perfect!

    Onze blog is enkel voor uitgenodigde lezers, maar als u dit wil kan ik uw gebruikersnaam wel toevoegen aan de lijst.

    Groetjes en nog een bedankt!

  4. Even terug van weggeweest van blogland (te veel werk en veel buitenland) maar vandaag er weer wat goesting voor gekregen na het bekijken en lezen van je blog 😉

  5. Mooi gebracht Ysabel! Ik heb daar, rond 2005 moet het geweest zijn, nog een stage gelopen. Toen hebben ze mij gemeld dat er 181 verschillende nationaliteiten waren in Noord A’pen. Dat getal is me altijd bijgebleven, net als de buurt zelf. Ik woonde en woon in Leuven, maar ben wel afkomstig uit de Antwerpse omgeving. Voor mij was die smeltkroes toch ook echt wel nieuw. Ik heb daar intens genoten, heb zware teleurstellingen gehad maar ben op het einde toch wel een diep respect voor die buurt beginnen voelen. Leven is er niet eenvoudig, maar oh zo kleurrijk…

    Ik lees je blog al een tijdje en vind je foto’s vaak echt prachtig… Ze vormen echt een geheel met je verhalen en ademen gewoon sfeer… Echt heel mooi!

    Veel succes nog!

  6. Ben sinds ongeveer een jaartje ook inwoner van 2060 (na lange tijd uit Antwerpen te zijn weg geweest, nu terug in tStad) en moet zeggen: elke dag verbaasd. Kom trouwens net van t St Jansplein en heb enige momenten voor de vliegenier van Panamarenko staan staren… Zowel 2060 als Pepto Bismo geven hun geheimen niet direct prijs, je blijft nieuwe facetten beleven en (her)ontdekken. En is dat niet juist wat de boel de moeite blijft houden?

Geef een reactie

