Videoclipping!

Soms hoort er bij muziek een streepje beeld. Ze noemen dat dan een videoclip. Een fenomeen dat vaart kreeg met het ontstaan van MTV, maar vanaf de jaren twintig bestond het ook al een beetje. Het ineen steken van beeldmateriaal bij muziekstukjes is een aparte business geworden.
Zij die daaraan durven beginnen zijn in feite grote geesten. Ik sta er niet bij stil als ik op tv of youtube een videoclip zie. Maar iemand heeft daar zijn hoofd over gebroken, een storyboard voor getekend, met een camera op de grond gelegen om leuke standpunten te zoeken. De muzikanten hebben gedaan alsof ze echt aan het spelen waren, heftig geschud met hun hoofd terwijl ze met hun gitaar en blote benen in de zee stonden. Of ze draaiden twintig keer hetzelfde danspasje in het midden van de straat tot er iemand riep ‘cut! it’s a wrap!‘.

In mijn prettige vriendenkring heb ik heel wat creatieve zielen die buitengewone levens leiden en daar vaak alles uithalen. Af en toe surf ik enkele ogenblikken mee op hun glansrijk bestaan. Zo heeft Saar (van Capsule) het plan opgevat om videoclips te gaan draaien.
Ik drentelde wat rond bij de opnames van de clip voor de Antwerp Gispy-ska Orkestra. Twee dagen intensief werken op een heuse ineengebokste set, met echte bordjes ‘shot 7, take 12′ op. Erg leuk allemaal. In de schaduw van de regisseuse schminkte ik wat muzikanten (best leuk om eens gewoon aan mensen hun gezicht te zitten), maakte ik heel wat foto’s en dacht ik mee na over ‘blauw of groen licht’.

En nu maar wachten op het resultaat!

Deze slideshow vereist JavaScript.

5 reacties

    • Ik heb u trouwens net uitgedaagd voor een grappig foto-opdrachtje. Ik weet niet of je gek genoeg bent om mee te doen, maar ik ben er zeker van dat het een prachtige foto gaat worden!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.