Gouden handen

Sommige mensen zijn begiftigd met een prachtig gevoel voor perfectie en zorgvuldigheid. Dat ik die kwaliteit schromelijk ontbeer hoeft misschien niet gezegd worden, maar ik doe het toch maar: Ik heb dat dus niet. Hoe sommigen met een arendsoog petieterige bewerkingen kunnen doen in bijvoorbeeld goud of was, dat laat me duizelen van bewondering. Man, wat zou ik dat ook graag kunnen!

Ik studeerde ooit af in het middelbaar in de richting Beeldende Kunst, een nietszeggend opleidingetje in een school die niet minder met Kunst te maken zou kunnen hebben. Het was een beetje kliederen met verf, soms eens iets kubistisch ineen frutselen, kijken naar hoe de waterverf opdroogde. Het leverde me veel respect voor esthetiek op en ik zit sindsdien met een constant gevoel van lichte jaloezie als ik mooie dingen gemaakt zie worden.

Ik had graag wat meer talent voor afwerking en detail gehad, maar ik kreeg andere cadeautjes mee. Een uitzonderlijke kwaliteit om kleerkasten in een onoverzichtelijke chaos te herscheppen bijvoorbeeld. Ook enig talent voor dramatiek. Parkeren. Met de handen flapperen. Enzovoort. Allemaal hoogst waardevol, maar geduldigheid en fijn werk lever ik dus niet.
Ik ken wel een goudsmidfamilie. En het lief van mijn moeder is ook een miniatuurmaaktalent. Ik kom dus regelmatig bij mensen met gouden handen. Ik sta dan scheel te kijken naar hun motorische genialiteit en professionalisme. Vorige week werden het een paar fotootjes uit het atelier bij meestergoudsmid Gerda De Vry:

5 gedachtes over “Gouden handen

Geef een reactie

